Chorwacja samochodem – praktyczne wskazówki

chorwacja samochodem

Chorwacja od lat jest chętnie wybieranym kierunkiem podróżniczym. Szczególnie w czasach pandemii, gdy podróże nie są już tak pewne, a odwoływanie lotów z dnia na dzień stało się standardem. Nie dziwi mnie, że wielu z nas nie chce ryzykować utraty pieniędzy za niewykorzystane rezerwacje noclegów lub obawia się pozytywnego wyniku testu na lotnisku. W tym artykule dowiesz się, jak dojechać do Chorwacji samochodem.

Do Chorwacji, jak do tej pory latałam samolotem. W tym roku postanowiłam, że nieco inaczej zaplanuje swój wyjazd i wybiorę się do Chorwacji samochodem. Jak wyglądał wyjazd od strony praktycznej? Na co się przygotować na granicach i przede wszystkim jak zaoszczędzić w podróży? Jeśli jesteś ciekawa/y, czytaj dalej, mam nadzieje, że te wskazówki okażą się również dla Ciebie przydatne, nie tylko w czasach pandemii, ale również i po niej.

Widoki z trasy - Chorwacja

Trasa

Do Chorwacji samochodem zdecydowaliśmy się pojechać w czerwcu przez Czechy-Austrię-Słowenię. We wszystkich krajach obowiązują winiety, które kupiliśmy na granicach. Nie opłaca się kupować winiet przez pośredników, ponieważ zawsze naliczają sobie prowizję. Winiet online szukaj tylko na sprawdzonych stronach, których linki w następnej części artykułu Tobie podam. W Chorwacji, podobnie, jak w Polsce nie ma winiet są płatne odcinki autostrad. Naszym miejscem docelowym był półwysep Pelješac. Można się tam dostać na trzy sposoby promem, przez Most Pelješki (otwarty w 2022 roku) oraz przez krótki odcinek Bośni i Hercegowiny (wystarczą tylko dowody osobiste). Polecam Wam tą drugą opcję, ponieważ jest tańsza i szybsza. Most Pelješki łączy bezpośrednio półwysep Pelješac z lądem stałym przez Kanał Neretwiński/ Zatokę Mali Ston.

Testy

Jako, że planowaliśmy zatrzymać się na nocleg w Wiedniu i krótkie zwiedzanie miasta musieliśmy zrobić test antygenowy, który ważny był 48h. Wykonaliśmy go w Luxmedzie za 150 zł od osoby (jeśli macie pakiet Luxmed dostaniecie zniżkę -10%). Wynik z tłumaczeniem w języku polskim, angielskim i niemieckim dostaliśmy w ciągu 15 minut. Na test należy się wcześniej umówić telefonicznie.

Testy sprawdzali nam jedynie i o dziwo w hotelu w Austrii i na granicy Słoweńsko-Chorwackiej. W każdym innym punkcie kontroli granicznej zaglądali tylko do dowodów osobistych i pytali o cel podróży. Jeśli jesteście w tranzycie przez Czechy-Austrię-Słowenie do Chorwacji testy nie są wymagane (ale trzeba na bieżąco sprawdzać informacje na stronach rządowych, ponieważ obostrzenia wciąż się zmieniają). Na drogę powrotną nie musieliśmy wykonać żadnych testów, poza Słowenią nie było również żadnych kontroli. Ze względu na pandemię nie wszystkie przejścia graniczne Słoweńsko-Chorwackie są czynne. Za przekroczenie granicy w miejscu niedozwolonym są bardzo wysokie kary, także najbezpieczniej skorzystać z przejścia granicznego Macelj. Wiecej informacji znajdziesz na stronie rządowej.

UWAGA! Obecnie testy nie są wymagane. Informację sprawdzaj na bieżąco przed wyjazdem (aktualizacja 2022 rok).

Paliwo, jak zaoszczędzić na trasie

Posiadamy samochód z silnikiem benzynowym i LPG o średnim zużyciu paliwa 10l/100km. Butla o pojemności ok 50L. Tyle teorii, co to oznacza w praktyce? Jedno tankowanie wystarcza nam średnio na jakieś 400/450 km na samym LPG. W trakcie całego wyjazdu zrobiliśmy niemal 4 tyś km. Za paliwo i LPG zapłaciliśmy łącznie 1310 zł, zaś za winiety i autostrady kolejne 650 zł. Łącznie prawie 2000 zł. Najbardziej opłaca się jechać samochodem w 4 osoby, wówczas koszt przejazdu to zaledwie 500 zł na osobę.

I tu zmierzam teraz do ważnej kwestii, czyli stacji paliw. Gdybyśmy się wcześniej nie przygotowali i nie sprawdzili, gdzie pod względem kosztów najbardziej nam się opłaca tankować to zapewne musielibyśmy dorzucić jeszcze 500 zł (bo tankowanie na autostradach, jak wiecie tanie nie jest). Słyszałam głosy, mówiące „co to za różnica, gdzie tankujesz, samochód na wodę i tak nie pojedzie” a no nie pojedzie, ale ja mogę zjechać do miasteczka 5 km dalej i mieć w kieszeni te 500 zł więcej na koniec wyjazdu.

Podam Wam przykład. W Chorwacji ceny za LPG na autostradzie wahały się od 5.29-5.31 kun/l. (czerwiec 2021). Podczas, gdy w Krapinie udało nam się znaleźć stację za 4.41 kun/l. A w Szybeniku 4.84 kun/l. Omijaliśmy też stacje benzynowe w Austrii i jeśli mogliśmy to również w Słowenii, ze względu na euro. Tanio tankowaliśmy zaś w Czechach.  Jeśli mogę Wam coś zasugerować to tankujcie zawsze do pełna w Czechach, a następie już w Chorwacji w mniejszych miejscowościach (jeśli wasz bak jest pojemny).

Warto korzystać z aplikacji na telefon – myLPG.eu Wszędzie tam, dzie byliśmy ceny były dokładnie takie, jak w aplikacji

Stacje, z których korzystaliśmy:
  1. Czechy: 48.83207531965083, 16.61344681216673
  2. Chorwacja, Szybenik: 43.77630906279927, 15.903151974003281
  3. Chorwacja, Krapina (tylko LPG): 46.06969711499983, 15.910548204915893
  4. Chorwacja, Peljesac: 42.99449862794528, 17.200669022213766
  5. Chorwacja, Peljesac: 42.94581792794789, 17.336981627522583
Wskazówka:

Dla osób, które pierwszy raz jadą do Chorwacji autostradą. Bywają odcinki, gdzie przez bardzo długi czas nie ma postoju z toaletą. Dla panów to pewnie nie stanowi problemu, dla pań już nieco gorzej. Szczególnie, gdy potrzeba nagli.

Winiety

Czechy

Od 2021 roku w Czechach obowiązują elektroniczne winiety, które można kupić online lub w punktach Poczty Czeskiej przy granicach oraz na stacjach sieci EuroOil. Każdy inny punkt będzie pobierał mniejszą lub większą prowizję. My kupiliśmy winietę jeszcze w Polsce za 100 zł na 30 dni, tuż przed granicą Czeską. Ale na czeskich stacjach wiem, że jest taniej. W Czechach obowiązują winiety jedynie na samochody osobowe do 3.5 tony. Motocykle zwolnione są z opłat.

chorwacja samochodem
Płatne autostrady zaznaczone są na niebiesko

Austria

W Austrii obowiązują winiety na samochody osobowe do 3.5t oraz motocykle. Nie ma dodatkowych opłat za przyczepę. Winietę należy przykleić na szybę. Tutaj znajdziecie mapę z punktami sprzedaży winiet na terenie całej Austrii (kliknij).

1. Samochód do 3,5 t

• 2 miesięczna – 13,90 euro
  • Roczna – 36,70 euro

Słowenia

Słowenia ma najdroższe winiety, jeśli jedziemy tylko odcinkiem, który prowadzi do granicy z  Chorwacją, czyli A1 do Maribor a następnie A4 aż do granicy przez Ptuj. Łącznie odcinek ma ok. 70 km.

Wyróżnia się 3 rodzaje winiet:

• Kat. 1 na motocykle
  • Kat. 2A na pojazdy do 3,5 t z przednią osią na wysokości poniżej 1,3m (kwalifikują się również kampery)
  • Kat. 2B na pojazdy do 3,5 t z przednią osią powyżej 1,3m

• winieta 6 miesięczna – 30 euro
  • winieta roczna – 55 euro

Chorwacja

W Chorwacji nie ma winiet. Podobnie, jak w Polsce opłatę za autostradę uiszcza się przy bramkach za przejechany odcinek. Najlepiej mieć przy sobie kartę i gotówkę, ponieważ mieliśmy sytuację, że terminal odrzucał nam transakcję kartą lub nieczynne były punkty, w których można było zapłacić gotówką.

Płatna Autostrada A1 przebiega wzdłuż wybrzeża. Jeśli chcecie uniknąć opłat możecie zdecydować się na drogę krajową nr 1, jest jednak dłuższa.

Ceny za konkretne odcinki znajdziesz tutaj.

Opłata zależna jest od kategorii pojazdu.

My zapłaciliśmy łącznie za całą podróż w dwie strony od granicy ze Słowenią do Dubrownika i odwrotnie ok. 570 kun, czyli jakieś 350 zł.

Noclegi

Test mieliśmy robiony w dniu wyjazdu, jako, że nie mogłam mieć 100% pewności, że wyjdzie negatywny postanowiłam nie ryzykować ze wcześniejszą rezerwacją noclegów i wszystkie hotele wynajmowałam już w trasie, albo wieczorem przed wyjazdem. Oczywiście wcześniej miałam wyszukane kilka interesujących mnie noclegów na Booking i Airbnb.

Wiedeń

Nocleg w Wiedniu wykupiłam blisko centrum, 10 minut pieszo od Katedry św. Stefana, ponieważ wieczorem chcieliśmy zwiedzić miasto.  Za Pension Dr Greissler (kliknij) zapłaciłam 320 zł ze śniadaniami na Bookingu. Dodatkowo płatne było jedynie miejsce parkingowe (20 euro). Ale i tak wychodzi znacznie taniej niż gdybyśmy mieli płacić 4 euro za każdą godzinę postoju na pobliskich parkingach.

Szybenik

Kolejne noce spędzaliśmy w Szybeniku. Ponownie wybrałam apartament blisko centrum, jakieś 200 metrów od starego miasta i promenady. Apartement Casa Antea zarezerwowałam na Airbnb (kliknij). Za 3 noce zapłaciliśmy niecałe 700 zł. Okolica była bardzo cicha, mieliśmy dla siebie cały taras z jacuzzi i uwierzcie mi korzystaliśmy z niego wieczorami. 50 metrów dalej znajdowała się pizzeria Forum i kawiarnia Calimero, które były wybawieniem, gdy przyjechaliśmy wieczorem głodni. Pizzeria okazała się również niedroga w stosunku do cen posiłków serwowanych przy promenadzie. Średnio za dużą pizzę zapłaciliśmy niecałe 50 kun.

Orebić

Celem naszej podróży był Peljesac, a konkretnie miasto Orebić. Uwielbiam to miejsce, szczególnie poza sezonem i i chciałam tutaj spędzić resztę czasu. W dniu wyjazdu z Szybeniku udało mi się zarezerwować przez Airbnb apartament Villa Vrebac Badem (kliknij) za niecałe 1000 zł za 6 nocy. Gdy szukałam noclegu zależało mi na dwóch rzeczach, czyli balkonie z widokiem na morze i pobliskiej plaży. Apartament był naprawdę świetny za nie duże pieniądze. Mieści się 100 metrów od długiej plaży Trstenica.

Codziennie wzdłuż wybrzeża chodziliśmy 1,5 km do samego centrum (ok. 20 min) na kawę lub obiad. Zawsze był to przyjemny i niespieszny spacer. W pobliżu apartamentu była piekarnia, warzywniak i sklep spożywczy (Studenac Market). A gdy potrzebowaliśmy zrobić większe zakupy jechaliśmy samochodem do dużego marketu Tommy 1,5 km. Google maps nie wyszukuje jeszcze tego marketu, ale jadąc w kierunku stacji benzynowej lub plaży Mokalo na pewno go miniecie. Podaje współrzędne do stacji: 42.983928995512045, 17.200605415123864

Droga powrotna - nocleg w Krapinie

Ostatni hotel wykupiłam w drodze powrotnej do Polski, w miejscowości Krapina, tuż przed granicą Chorwacko-Słoweńską. Jako, że tylko Kuba jest kierowca nie chciałam narażać go na niemal 20 godziną podróż powrotną. Za hotel Horvat (kliknij) zapłaciłam 158 zł. Jest niewielki, ale miał wszystkie udogodnienia, w tym parking. I to nam wystarczyło.

Polecane restauracje i kawiarnie

Szybenik

Pizzeria Forum, naprawdę bardzo smaczna pizza, zresztą co tu dużo mówić Chorwaci wiedzą co robią. Powiem Wam skrycie, że ta chorwacka bardziej smakuje mi niż włoska.

Ceny za dużą pizzę wahają się  od 35 do 55 kun, a za małą od 23 do 35 kun.

Współrzędne: 43.73368543156346, 15.8932370567155

Pluto’s Bar, czy burgery. Jadłam tutaj najsmaczniejsze frytki w całym moim dotychczasowym życiu. Burgerownie polecił nam właściciel apartamentu i takie polecenia najbardziej lubię. Za 2 zestawy i napoje zapłaciliśmy 170 kun.

Ceny za zestaw, czyli burger, frytki i napój wychodzi od 69 do 100 kun. Ale można zamówić też samego burgera.

Współrzędne: 43.73542190738636, 15.892539682367387

Orebić

Kawiarnia Croccantino, trafiłam do niej kilka lat temu, zupełnie przypadkiem i tak już zostałam wierna. Codziennie przychodziliśmy spacerkiem wzdłuż wybrzeża na kawę. Pewnego dnia pokusiłam się na rogalika maślanego z musem pistacjowym i żałuję, że nie spróbowałam go wcześniej. Nawet Kuba, który nie jada słodyczy zamówił dla siebie jednego. Pyszne ciasta, pyszna kawa. Koniecznie zajrzyjcie.

• Ceny za espresso 9 kun
  • Cappuccino 16 kun
  • Rogalik z musem 12 kun (ale nie jestem pewna)

Współrzędne: 42.974144176646355, 17.17703351303105

chorwacja samochodem

Konoba Babilon, to kolejne miejsce, które odkryłam już wcześniej i często do niego wracam. Dlaczego? Jest bardzo smacznie i niedrogo. Zazwyczaj zamawiamy tutaj owoce morze, ryby, ale próbowaliśmy tez pizzy i również była bardzo dobra. W Konoba Babilon zjesz również tradycyjną zupę rybną na rosole. Za obiad dla 2 osób z napojami i przystawkami płaciliśmy ok. 220 kun.

• zestaw ryba +frytki i surówka 100 kun
  • owoce morza od 60-300 kun
  • sałatka 15 kun
  • pizza od 40 kun do 55 kun
  • zupa rybna 25 kun
  • stek z frytkami 120 kun

Współrzędne: 43.01840278312662, 17.18311276758074

chorwacja samochodem

Pizzeria La Casa, znajduje się zaraz przy porcie. Najbardziej w pamięci zapadło mi spaghetti ze świeżych pomidorów, o którym myślę do dziś. Uwielbiam bolognese i tutaj się nie zawiodłam. Za obiad dla 2 osób z napojami i przystawkami zapłaciliśmy 260 kun.

• spaghetti 77 kun
  • pizza 38 kun
  • owoce morze z frytkami ok. 100 kun

Współrzędne: 42.97408231943159, 17.176439583218386

Dingac Borak

Restauracja Braenović, jeśli owoce morza to koniecznie w restauracji Braenović w Dingac Borak. Przyzwoite ceny, pyszne dania, lokalne wino i przepiękna kamienista plaża Borak w pobliżu, czyni to miejsce godnym odwiedzenia.

Ceny za owoce morza od 75 do 400 kun.

Współrzędne: 42.923431859907794, 17.3467548422246

Dubrownik

Mea Culpa, czyli kolejna pizzeria w samym centrum Dubrownika, ale ja po prostu uwielbiam pizze. Także w Chorwacji jedliśmy albo pizze, albo owoce morza lub ryby. Ceny, jak to w Dubrowniku wysokie za dużą pizze średnio zapłacicie 150 kun. Jednak dania mają bardzo smaczne. Jedliśmy w kilku miejscach w starym mieście i Mea Culpa najbardziej nam przypadła do gustu.

Współrzędne: 42.640938609442124, 18.107829997675577

Podsumowanie kosztów wyjazdu do Chorwacji samochodem dla 2 osób

Noclegi

• Wiedeń 320 zł
  • Szybenik 700 zł
  • Orebić 1000 zł
  • Krapina 150 zł

Łącznie 2170 zł (1085 zł za osobę)

Paliwo 1310 zł ( 655 zł za osobę)

Winiety 650 zł (325 zł za osobę)

Atrakcje

• Katedra w Trogirze: 30 kun (18 zł)
  • Katedra św. Marka na Korculi: 25 kun  (15 zł)
  • Arboretum Trsten:o 50 kun (30 zł)
  • Krka: 200 kun (121 zł)
  • Fort Lovrjenac w Dubrowniku: 50 kun (30zł)
  • Twierdza św. Michała w Szybeniku: 60 kun (35 zł)

Łącznie 250 zł za osobę

• Twierdza św. Mikołaja w Szybeniku: 95 kun
  • Twierdza św. Barona w Szybeniku: 40 kun
  • Twierdza Kamerlnego w Trogirze: 25 kun

Łącznie za paliwo, winiety, noclegi i atrakcje zapłaciliśmy 4630 zł (2315 zł za osobę).

Współrzędne widoku: 42.939839,17.375612

Kilka słów o płatnościach kartą ZEN

Zen to karta płatnicza Mastercard, którą możesz płacić w 32 krajach:

Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Gibraltar, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Lichtenstein, Luksemburg, Malta, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania oraz Litwa.

Wcześniej korzystaliśmy z podobnie działającej karty – Revolut. Z różnych powodów zdecydowaliśmy się na kartę Zen. Jest to bardzo wygodna opcja, która pozwoliła nam zaoszczędzić podczas tego pobytu ponad 200 zł na wszystkich transakcjach walutowych.

Bezprowizyjna wymiana w ponad 30 walutach po naprawdę niezłym kursie. Wymiany dokonuje się za pomocą aplikacji na telefonie w ciągu zaledwie paru sekund. W praktyce wymienialiśmy ze złotówek tylko tyle ile nam było aktualnie potrzebne do zapłaty. Jednocześnie mogliśmy mieć wymienione kilka walut i operować tą, która nam w danym momencie odpowiadała. Karta Zen zapewnia również bezpłatne wypłaty z bankomatów na całym świecie. Jednak nie zdziwcie się, ponieważ niektóre sieci banków nakładają swoje prowizje za korzystanie z ich terminalu. W przypadku Chorwacji zupełnie bezprowizyjnie wypłacaliśmy w Addiko Bank.

Oczywiście nie namawiam Was na zakładane karty, piszę tylko jak to wyglądało z naszej perspektywy. My byliśmy zadowoleni, nawet bardziej z Revoluta. Najlepiej jeśli sami poczytacie i sprawdzicie, czy karta przyda się i Wam.

chorwacja samochodem
Wybierasz się do Chorwacji samochodem? Zajrzyj też do moich innych artykułów o CHORWACJI.
Podoba się Tobie moja twórczość? Możesz pomóc mi rozwijać się dalej 🙂

Postaw mi kawę na buycoffee.to