The Scotch Whisky Experience. Poznaniara degustuje whisky w Edynburgu

degustacja whisky

Płynne złoto, zamknięte przez co najmniej 3 lata w drewnianych beczkach trafia w podniebienia tysięcy koneserów na świecie. I moje oczywiście też. Czekałam długo na ten dzień, kiedy znajdę się w Szkocji, uniosę do ust kryształową szklaneczkę i upiję łyk szkockiej whisky. Kiedyś obiecałam sobie, że będę pić whisky, tak jak należy. Pierwsze próby nie były obiecujące, ale z czasem zaczęłam doceniać smak. Nie mogłam zatem odpuścić sobie wycieczki po muzeum i co najważniejsze degustacji whisky.

The Scotch Whisky Experience - pakiety z degustacją whisky

A Taste of Scotland £82 (degustacja 6 rodzajów whisky, zwiedzanie, 3 daniowy obiad w restauracji Amber)

Tasting Tales £42 (degustacja 4 rodzajów whisky, zwiedzanie, degustacja szkockich przysmaków, w formie mini kanapek) – tylko w soboty

Gold Tour £32 (degustacja 5 rodzajów regionalnej whisky, zwiedzanie)

Platinum Tour £42 (degustacja 4 whisky single malts i 1 blended, zwiedzanie)

Silver Tour £19 (degustacja 1 whisky, zwiedzanie)

Szczegóły degustacji whisky i zwiedzania znajdziesz na stronie muzeum whisky

Zwiedzanie muzeum whisky

Zdecydowaliśmy się na Gold Tour za 32 funty. Wycieczkę po muzeum whisky rozpoczęliśmy wsiadając do wielkiej drewnianej beczki po whisky, która zabrała nas do świata wirtualnej destylarni. Na tym etapie dowiedzieliśmy się, jak produkowany jest trunek i ile co najmniej powinien leżakować. Następnie przeszliśmy do sali, w której z audio przewodników (dostępny jest język polski) poznaliśmy historię whisky na przestrzeni wieków i mogliśmy przyjrzeć się kolorom whisky, które leżakowały w beczkach po Bourbonie i Sherry. Im dalej tym ciekawiej. Kolejny etap to sala kinowa, w której przewodnik przedstawił nam pięć regionów, w których produkowana jest whisky: Lowland, Campbeltown, Islay, Highland i Speyside. To bardzo ważna część wycieczki, ponieważ poznaliśmy różnice w smaku i zapachu whisky, która w każdym regionie jest nieco inna. Podczas degustacji whisky przekonałam się, że różnice są bardzo wyczuwalne, nawet dla tak niewprawionej osoby jak ja.

Kolory whisky w beczkach po Sherry i Bourbon
Pięć regionów szkockiej whisky

Degustacja whisky

Teraz nadszedł czas na długo wyczekiwaną część wycieczki, czyli skosztowanie whisky. Zostaliśmy poproszeni o wybranie jednej whisky, która najbardziej odpowiada naszym gustom. Jeśli nie pijesz alkoholu to otrzymasz popularną oranżadą IRN-BRU, która produkowana jest od 1901 roku. Ta część wycieczki również zawierała ogrom wiedzy. Poznaliśmy różnice pomiędzy single malt, a blended whisky.

Jeszcze pełną szklaneczkę zabraliśmy do ostatniej już sali, najbardziej zjawiskowej, w której blisko 4 tysiące butelek szkockiej tworzą złoty blask. Kolekcja należała do pewnego Brazylijczyka, który w ciągu 35 lat zebrał pokaźną ilość whisky. Zbiór został odkupiony przez producenta szkockiej i dziś cieszy okno turystów.

Jako, że wybraliśmy Gold Tour pod koniec wycieczki po muzeum whisky czekała nas jeszcze degustacja 4 rodzajów whisky. Siedzieliśmy, nieśpiesznie sączyliśmy szkocką i cieszyliśmy się chwilą, bogatsi o wiedzę i kilka procentów.

Wskazówka: Podczas degustacji whisky nie otrzymaliśmy tej z regionu Campbeltowna, dobrze jest ją skosztować podczas wstępnej degustacji whisky z przewodnikiem.

Informacje praktyczne

Dostępny audio przewodnik w 20 językach, w tym w języku polskim.

Godziny otwarcia:

• zwiedzanie: 10-18.30 (ostatni Silver Tour godzina 17.00)
  • sklep z whisky: 11-19
  • Amber Restaurant: 12-21
degustacja whisky
Zajrzyj też do mojego wpisu: Edynburg w jeden dzień
Nie masz czasu lub pojęcia, jak przygotować wycieczkę po stolicy Szkocji? Pozwól, że to ułatwię i oprowadzę Ciebie po Edynburgu krok po kroku. Zajrzyj do mojego Ebooka.
plan zwiedzania edynburga
Podobają się Tobie treści, które tworzę?

Postaw mi kawę na buycoffee.to